Followers

Total Pageviews

Popular Posts

Sunday, January 23, 2011

Cahaya Hidayah...

Hari ini aku rse hidup ini seperti diberkati...
semuanya berpunce daripade tamatnye ak membace novel mengenai khalifah2 Islam...
aku hairan biase aku mmg x suke nk bace buku tebal2 nie...
tapi sume nye berubah 4 hari yg lalu...
btol la kate org jangan menilai buku dri luaran sahaja....
novel  2 berkisar tentang sejarah 4 org amirulmukminin....
jalan ceritenye bermule dri sejak mereka lahir,care kehidupan,care mentadbir dan care kematian...
mmh best buku nie...
aku bce novel cinte bleh tergelak tpi novel nie ak menangis...
ble digambarkan tentang peperangan bulu roma aku sume meremang....

nie la kulit bukunye....
bagi aku la sepatutnye sume peminpin mesti bace buku nie.....
pasnie aku nk ulang blik bce buku nie....
xkan bukit kepong ak bleh bce smpi 4x...
buku nie ak nk bce sampi ak bleh menghayati care kidup khalifah selepas Nabi Muhammad S.A.W...




Rasullulah S.A.W bersabda:
"Aku berwasiat kepada kamu agar sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu adalah seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para Khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi graham dan jauhilah perkara-perkara yang baharu (Bidaah) yang diada-adakan,kerana sesungguhnya tiap-tiap bidaah itu adalah sesat."
Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi.

No comments:

Post a Comment